چهارشنبه ۱۷ اسفند ۰۱

خواص دارويي روغن حيواني محلي براي سلامت جسم

۲ بازديد

ماهيت و خواص  روغن حيواني يا كرمانشاهي در طب سنتي

 

روغن حيواني در ايران روغن كرمانشاهي يا روغن زرد ناميده مي شود و در آذربايجان به ساري جغ معروف است. روغن كرمانشاهي يا روغن حيواني را در انگليسي Ghee مي گويند، به اين نوع روغن در سانسكريت Ghrita مي گويند.

 

روغن حيواني يا روغن كرمانشاه دسته اي از كره هاي شفاف شده است كه به طور گسترده در آشپزي آسيايي، طب سنتي و آيين هاي مذهبي استفاده مي شود.

 

به گفته اكثر متخصصان طب سنتي بهترين روغن خوراكي روغن حيواني يا روغن كرمانشاهي است. زيرا اين روغن نقش مهمي در سلامت، استقامت و استحكام، طراوت و شفافيت پوست دارد.

 

روغن حيواني چيست؟

 

روغن حيواني در ايران روغن كرمانشاهي يا روغن زرد ناميده مي شود و در آذربايجان به ساري جغ معروف است. روغن حيواني يا روغن كرمانشاه دسته اي از كره هاي شفاف شده است كه به طور گسترده در آشپزي آسيايي، طب سنتي و آيين هاي مذهبي استفاده مي شود.

 

روغن حيواني از شير گاو، گاوميش، بز و گوسفند تهيه مي شود و در خارج از ايران نيز از شير گاوميش تهيه مي شود، اما عموماً در بيشتر نقاط جهان از شير گاو، گوسفند يا مخلوط تهيه مي شود.

قطع به يقين قيمت روغن گاوي محلي با توجه به ميزان خلوص آن تعيين مي شود و قيمت روغن حيواني مي تواند متغير باشد.

 

روغن كرمانشاهي چيست؟

 

روغن كرمانشاهي يا روغن زرد نوعي روغن خوراكي است و از نظر ژنتيكي براي پخت و پز و سرخ كردني نيست و يكي از بهترين روغن هاي خوراكي براي بدن انسان است. روغن زرد يا روغن كرمانشاه اساساً نوعي روغن حيواني است كه از شير گاو يا گوسفند عمدتاً در منطقه كرمانشاه به دست مي‌آيد.

 

روغن حيواني با روغن كرمانشاهي فرقي ندارد، يعني روغن حيواني همان روغن كرمانشاهي است. اما به دليل آب و هوا، مراتع سرسبز و شرايط خاص منطقه كرمانشاه، روغن حيواني توليد شده در اين منطقه شهرت زيادي پيدا كرده است. عامل غالب عطر و طعم خاص روغن كرمانشاهي عمدتاً به دليل علف‌هايي است كه گوسفندان در مناطق كوهستاني منطقه مي‌چرند.

 

تفاوت روغن حيواني با روغن كرمانشاهي

 

روغن حيواني با روغن كرمانشاهي فرقي ندارد، يعني روغن حيواني همان روغن كرمانشاهي است. اما به دليل آب و هوا، مراتع سرسبز و شرايط خاص منطقه كرمانشاه، روغن حيواني توليد شده در اين منطقه شهرت زيادي پيدا كرده است.

 

روغن كرمانشاهي از شير گاو و گوسفند كرمانشاهي به دست مي آيد و به عنوان بهترين نوع روغن زرد در ايران شناخته مي شود. روغن حيواني كرمانشاهي يك بار در اواسط بهار و يك بار در اواسط پاييز توسط دامداران توليد مي شود. روغن توليد شده در فصل بهار طعم و بوي بهتري دارد زيرا حيوان از مراتع سرسبز بهاري تغذيه مي شد.

 

همه اين عوامل باعث شد كرمانشاه مركز توليد روغن حيواني باشد. پس روغن كرمانشاهي در واقع همان روغن حيواني است و تنها به دليل عطر و طعم چراي دام در دامنه هاي زاگرس و شير دام در اين منطقه دليل اين نام گذاري شده و روغن كرمانشاهي به برندي معروف تبديل شده است.

 

طرز تهيه روغن حيواني

 

براي تهيه روغن حيواني، دوغ را طوري مخلوط مي كنند كه ابتدا دوغ تهيه شده از ماست را به دوغ اضافه مي كنند و پس از تكان دادن دوغ، كره را از دوغ جدا مي كنند. سپس كره را در يك قابلمه بزرگ ريخته و به آرامي گرم مي كنيم. در اثر حرارت، آب كره تبخير مي شود و روغن آن كه چربي حيواني است باقي مي ماند.

 

روغن حيواني گاو و گوسفند

 

روغن گاو و گوسفند از همه روغن‌هاي ديگر نرم‌تر و نرم‌تر هستند و هر چه قديمي‌تر باشند داغ‌تر و كمتر مرطوب مي‌شوند. همانطور كه گفتيم روغن گاو يا گوسفند نرمتر از ساير روغنهاي حيواني است و روغن گوسفند و گاوميش به خصوص روغن گاوميش چوب غليظتر از ساير روغنهاي حيواني است.

 

از نظر طب سنتي خواص روغن گاو يا گوسفند قويتر از «كره» است. روغن حيواني پاك كننده، رفع اسپاسم، خاصيت ضد سمي، دفع سموم و جلوگيري از رسيدن اثر سم مار به قلب است. روغن حيواني پوست را نرم مي كند، صورت را تميز مي كند، مغز و سينه را از آلودگي ها پاك مي كند و بدن را پر مي كند. همچنين سودمندترين چيز در بيماري وبا استفاده از روغن گاو به وفور چه در غذا و چه در روغن بدن است.

 

روغن گوسفند و روغن گاو براي درمان خشكي بيني و گلو و سرفه خشك، يرقان، سنگ طحال و كليه مفيد است. نرم مي شود و مي جوشد يا ورم مي كند و پادزهر همه سموم است و ضد الكل است و كليه و مثانه را گرم مي كند ولي زياده روي در مصرف آن معده را ضعيف مي كند.

 

طبع روغن حيواني

 

از نظر طب سنتي انواع روغن حيواني يا كرمانشاه طبيعتي گرم و خنك دارند. به عبارت دقيق تر، همه روغن هاي حيواني اعم از گوسفند يا گاو طبيعت گرم و مرطوب دارند و با افزايش سن رطوبت آنها كاهش و خشكي آنها افزايش مي يابد.

 

خواص روغن حيواني كرمانشاهي

 

هندي‌ها يكي از بزرگ‌ترين مصرف‌كنندگان اين نوع روغن هستند، در سنت‌هاي پزشكي كهن مانند طب چيني، طب ايراني و آيورودا، روغن حيواني ماده اصلي در برخي تركيب هاي حياتي و ثمر بخش دارويي مي باشد. روغن حيواني گاوي اصل در تهيه بسياري از ضماد ها و پماد هاي گياهي در قديم جز اصلي ترين مواد تشكيل دهنده بوده است.

 

افزايش انرژي با روغن زرد گاوي

 

روغن حيواني كرمانشاهي براي افزايش انرژي بسيار مفيد است. اين روغن از طيف وسيعي از اسيدهاي چرب با زنجيره كوتاه و متوسط ??ساخته شده است كه براي بدن بسيار مفيد است. در حالي كه بيشتر چربي موجود در غذا به چربي بدن تبديل شده و باعث افزايش وزن مي شود. روغن‌هاي حيواني مي‌توانند انرژي مورد نياز براي انجام فعاليت‌هاي روزانه را براي ورزشكاران و كساني كه سبك زندگي پرانرژي دارند، فراهم كند.

 

پاكسازي روده بزرگ با روغن حيواني محلي

 

اين روغن در طب سنتي كاربرد فراواني دارد و مي تواند خواص درماني بسياري از ادويه ها و داروهاي گياهي را به قسمت هاي مورد نظر بدن منتقل و جذب كند. در طب هندي يا آيورودا، اين روغن به طور گسترده براي تنقيه و پاكسازي روده استفاده مي شود.

 

افزايش عمر با روغن حيواني گاوي اصل

 

روغن حيواني سوختي براي سلول هاي قلب است، برخلاف تصور رايج، تحقيقات جديد نشان داده است كه مصرف متعادل روغن كرچك يا حيواني مي تواند خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را كاهش دهد. روغن حيواني قلب سالم و طول عمر را تضمين مي كند.

 

 تقويت رحم با روغن حيواني اعلا

 

از نظر طب سنتي يكي از راه هاي درمان تنبلي رحم، مسح كردن رحم، تخمدان ها و معده با روغن حيواني و خوردن غذاي پخته شده با روغن زرد است. زيرا مصرف اسانس هاي حيواني باعث افزايش قدرت و قدرت بدن مي شود.

 

در مواقعي كه خانم ها پريود نيستند، اگر زير شكم و كمر را با يك قاشق چايخوري روغن زرد يا روغن حيواني به مدت 20 دقيقه ماساژ دهند، در رفع خشكي رحم بسيار موثر است.

 

روغن حيواني و كبد چرب

 

سفره ايرانيان سال ها با روغن حيواني تزيين مي شد و حيف است كه اين نوع روغن سال ها از سفرهاي ما حذف شد و امروزه در كشورهاي غربي و آمريكايي به نام كرچك به عنوان دارو به فروش مي رسد. روغن . . برخلاف برخي باورهاي رايج، روغن حيواني بسيار سالم و غني است. اما بايد در مقادير مشخصي مصرف شود.

 

آيا روغن حيواني براي كبد چرب مضر است؟

 

همه افراد حتي آنهايي كه كبد چرب دارند بايد روزانه ?? درصد چربي در رژيم غذايي خود مصرف كنند و حذف كامل چربي از رژيم غذايي بدن را از آمينو اسيدهاي ضروري محروم مي كند. بهترين راه براي درمان كبد چرب، رژيم غذايي سالم، ورزش و تغيير سبك زندگي است. ثابت شده است افرادي كه كربوهيدرات و غذاهاي شيرين مصرف مي كنند، مشكلات كبد چرب بيشتري دارند.

البته زياده روي در مصرف هر نوع روغن گياهي يا حيواني براي سلامتي به خصوص كبد چرب مفيد نيست. اما مصرف متعادل و پرهيز از استفاده زياد از روغن حيواني نيز به دليل سطح بالاي كلسترول خوب مي تواند مفيد باشد.

 

خريد روغن حيواني

 

به محض شنيدن روغن محلي در ذهن اكثر افراد پرسيدن قيمت روغن حيواني كرمانشاهي نقش مي بندد! دليل اين الگ.ي فكري جمعي نسبت دادن هر كالايي در ايران به شهري خاص است. مثلا گردوي تويسركان كه نمونه مشابه و با كيفيت تر از آن در ايران بسيار است، اما همگي اين كالاي بي نظير را به نام اين شهرمي شناسند. شما براي خريد روغن حيواني مي توانيد به هر توليد كننده محلي و غير صنعتي كه در كارش خبره است ، اعتماد كنيد. طبيعتا روغن حيواني اعلا يا همان روغن محلي گاو مي تواند در هر جاي ايران توليد شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد