دوشنبه ۱۵ اسفند ۰۱

آشنايي با كاربرد و اواع ماسك تنفسي و تخصصي

۲ بازديد

آشنايي با كاربرد و اواع ماسك تنفسي و تخصصي

به نقل از فروشگاه اينترنتي ايمني ها؛ استفاده از ماسك تنفسي و تخصصي ايمني ها با توجه به وضعيت آلوده بودن آب و هوا و همچنين وجود گرد و غبار در محيط كاري، به عنوان يك راهكار مهم و اصلي براي جلوگيري از صدمه به سيستم تنفسي مطرح مي‌شود. ماسك هاي تنفسي انواع مختلفي دارند، مانند: ماسك تنفسي نيم صورت و ماسك تنفسي تمام صورت. به عنوان مثال، هنگام آلوده شدن هوا يا وجود گرد و غبار در آن، ماسك‌هاي سلولزي معمولي به عنوان اولين و رايج‌ترين گزينه استفاده مي‌شوند.اين در حالي است كه در مشاغلي كه با مواد آلاينده خطرناك‌تري مواجه هستند، ماسك‌هاي تنفسي فيلتردار به صورت نيم صورت و تمام صورت بيشتر كاربرد دارند و اهميت فيلتر در آنها بالا است. پس مي‌بينيم كه براي مواجهه با هر نوع آلودگي يا ذرات گرد و غبار، امكان استفاده از يك سبك خاص از ماسك تنفسي وجود دارد و به همين دليل اين مطلب از گروه ايمن ترافيك را به راهنماي خريد ماسك تنفسي و معرفي انواع آنها اختصاص داديم.

ماسك تنفسي از جمله مهم ترين تجهيزات در جهت محفاظت از دستگاه تنفسي مي باشد و مي تواند شما را از استنشاق هواي آلوده ايمن نگه دارد. ماسك تنفسي موجب مي شود تا تنفسي سالم داشته باشيد و به هنگام نفس كشيدن در هواي آلوده آسيبي به دستگاه تنفسي شما وارد نشود.

 

انواع ماسك هاي تنفسي از نظر شكل

امروزه انواع ماسك هاي تنفسي كه در اصطلاح به آن ماسك ايمني صورت نيز گفته مي شود توليد شده است. انواع ماسك تنفسي به طور كلي به ماسك تنفسي نيم صورت و ماسك تنفسي تمام صورت تقسيم مي شود كه در اينجا توضيح كوتاهي در مورد انواع ماسكهاي تنفسي براي شما ارائه مي نماييم.  در حالت معمول زمان آلودگي هوا از ماسك ‌هاي كاغذي استفاده مي‌شود و كودكان نيز بايد از ماسك فيلتر دار كودك استفاده نمايند تا آسيبي به سيستم تنفسي آن ها وارد نشود. مشاغلي كه با مواد آلاينده خطرناك‌ سروكار دارند از ماسك صورت فيلتردار به صورت نيم صورت و تمام صورت استفاده مي كنند.

در اين گونه مشاغل استفاده از بهترين ماسك فيلتر دار از جمله مهم ترين انتخاب ها مي باشد و استفاده از ماسك صورت فيلتردار موجب مي شود تا سلامتي افراد در درجه اول تامين شود. تا اينجا متوجه شديم كه براي مواجهه با هر نوع آلودگي در هوا بايد بر اساس موارد استفاده خود از يكي از انواع ماسك تنفسي استفاده نماييم. هدف ما از ارائه مطلب آشنايي شما مخاطبان عزيز با انواع ماسك تنفسي ايمني و كاربرد هاي آن و در نهايت نيز نكات مهم در خصوص استفاده از اين تجهيزات تخصصي مي باشد.

 

انواع ماسك تنفسي ايمني

همان گونه كه در بالا اشاره شد ماسك‌ هاي تنفسي بسيار متنوع هستند و طراحي برخي از آنها بسيار ساده و برخي ديگر بسيار پيچيده مي باشد و همين موضوع باعث مي شود كه استفاده از ماسك ‌ها متنوع باشد و در حوزه ‌هاي مختلفي از آنها استفاده شود.   طراحي ماسك ‌ها در خريد انواع ماسك هاي تنفسي تاثير گذار است و مشخص مي‌شود كه از هر ماسك در چه حرفه‌ و به چه صورتي مي‌توان استفاده كرد. امروزه به دليل افزايش آلودگي هوا انواع ماسك هاي تنفسي براي سنين مختلف طراحي مي شود به عنوان مثال كودكاني كه در هواي آلوده به مدرسه مي روند لازم است تا از ماسك فيلتر دار كودك استفاده نمايند همچنين به جهت تقاضاي بسيار عموم مردم امروزه مي توان خريد اينترنتي ماسك تنفسي و انواع ماسك ايمني را نيز به راحتي انجام داد.

به طور كلي انواع ماسك هاي تنفسي كه در اصطلاح به آن ماسك دهان نيز گفته مي شود به شرح زير مي باشند:

 

ماسك صورت فيلتر دار

نوع اول در انواع ماسك تنفسي ايمني، ماسك صورت فيلتر دار مي باشد كه در قسمت پايين يا در كناره‌ ها داراي يك يا دو فيلتر پيشرفته مي باشد كه امكان تصفيه هوا و جذب مواد آلاينده را براي مصرف كننده فراهم مي‌كند. ماسك صورت فيلتر دار داراي مدل هاي مختلفي مي باشد و به همين جهت قيمت ماسك فيلتر دار با يكديگر متفاوت است. اگر شما نيز براي شغل خود به فكر خريد بهترين ماسك فيلتر دار مي باشيد مي توانيد با توجه به شغلتان و نوع آلاينده اي كه با آن سر و كار داريد ماسك صورت فيلتردار مورد نيازتان را تهيه نماييد تنها در هنگام خريد ماسك به تاريخ انقضا ماسك فيلتر دار نيز توجه نماييد تا مشكلي در هنگام خريد نداشته باشيد.

 

براي دريافت راهنمايي هاي لازم هنگام خريد بهترين ماسك فيلتر دار مي توانيد سوالات خود را با مشاورين سايت ايمن ترافيك در ميان بگذاريد. سايت ايمن ترافيك كالا مي تواند بهترين ماسك فيلتر دار را با بهترين كيفيت و كمترين قيمت براي شما فراهم آورد. همچنين در هنگام چك كردن اين سايت مي توانيد علاوه بر آگاهي از آخرين قيمت ماسك فيلتر دار، عكس ماسك فيلتر دار را تماشا كنيد تا بتوانيد محصول مورد نياز خود را خريداري نماييد.

 

طريقه استفاده از ماسك فيلتر دار

براي آشنايي با طريقه بستن ماسك فيلتردار به صورت صحيح و به طور كلي طرز استفاده از ماسك فيلتر دار لازم است توضيحات كوتاهي را خدمت شما ارائه دهيم. طرز استفاده از ماسك فيلتر دار در زير براي شما توضيح داده خواهد شد تا اگر قصد خريد ماسك فيلتر دار را داشتيد توضيحات لازم را در خصوص استفاده از آن بدانيد. اولين مرحله قبل از دانستن طريقه بستن ماسك فيلتردار اين است كه بايد دست هاي خود را به خوبي با آب و صابون بشوييد تا ماسك آلوده نشود. بعد از اطمينان از سلامت دست ها و ماسك مي توانيد ماسك را به وسيله قسمت بالايي كه داراي قطعه مي باشد بر روي بيني قرار داده و آن را محكم كنيد.

كش يا بند نگهدارنده ماسك بايد به درستي در پشت سر قرار گرفته شود و ماسك به طور صحيح بر روي بيني و دهان قرار گيرد. در مرحله آخر روش استفاده از ماسك فيلتر دار اين نكته را در نظر داشته باشيد كه ماسك بايد به طور كامل بر روي بيني و دهان قرار گيرد و دم و بازدم دهان از ماسك خارج نشود.

 

توجه به تاريخ انقضا ماسك فيلتر دار

حال كه با طرز استفاده از ماسك فيلتر دار آشنا شديد لازم است بدانيد كه در هنگام خريد آنلاين ماسك تنفسي بايد اين نكته را در نظر داشته باشيد كه ماسك فيلتر دار بزرگسال با ماسك فيلتر دار كودك فرق دارد و متناسب با سن خود بايد ماسك فيلتر دار را تهيه نماييد. در ضمن پس از آموزش روش استفاده از ماسك فيلتر دار در هنگام خريد ماسك به تاريخ انقضا ماسك فيلتر دار نيز توجه ويژه اي نماييد. يكي از جمله سايت هاي معتبري كه مي توانيد پس از آشنايي با طريقه استفاده از ماسك فيلتر دار به راحتي خريد اينترنتي ماسك تنفسي را از آن انجام دهيد و همچنين از آخرين قيمت ماسك فيلتر دار نيز مطلع شويد سايت ايمن ترافيك مي باشد.

 

ماسك تنفسي نيم صورت

اين نوع ماسك كه همان ماسك تنفسي فيلتر دار مي باشد تنها نيمي از صورت را پوشش مي دهد و به همين جهت به آن ماسك تنفسي نيم صورت مي گويند. اين نوع ماسك تنفسي معمولا قسمت دهان و بيني را پوشش مي دهند و ساير قسمت هاي صورت آزاد مي باشد. استفاده از ماسك تنفسي نيم صورت بيشتر در مشاغلي كه با مواد حساس سر و كار ندارند و حساسيتي براي چشم يا گوش ايجاد نمي كنند استفاده مي شود و بهتر است به جاي عنوان ماسك كار آن را ماسك دهان ناميد. جهت خريد ماسك تنفسي مي توان به داروخانه ها و يا سايت هاي معتبر بسياري مراجعه نمود.

 

ماسك تنفسي تمام صورت

ماسك‌ تنفسي تمام صورت كه بيشتر آن را با نام ماسك شيميايي مي شناسند در زمان استفاده از مواد شيميايي استفاده مي شود و در حال حاضر انواع ماسك هاي شيميايي در بازار وجود دارد. ماسك تنفسي تمام صورت همان گونه كه از نام آن انتظار مي رود براي محافظت از تمام اعضاي صورت استفاده مي شود و باعث مي شود تا مواد آلاينده به دستگاه تنفسي نفوذ نكند.  موارد كاربرد ماسك تنفسي تمام صورت معمولا در سمپاشي ها و آزمايشگاه ها مي باشد و اين نوع ماسك ها را اصولا با نام ماسك مخصوص سمپاشي يا ماسك فيلتر دار آزمايشگاهي مي شناسند.

اگر شما نيز حيطه كاريتان به سمپاشي و آزمايشگاه مربوط مي باشد و در هنگام كار به ماسك مخصوص سمپاشي و يا ماسك فيلتر دار آزمايشگاهي نياز داريد مي توانيد با مراجعه به سايت ايمن ترافيك علاوه بر آگاهي از قيمت ماسك مخصوص مواد شيميايي محصول مورد نظر خود را با قيمتي مناسب تهيه نماييد.

 

ماسك فيلتردار صنعتي

ماسك فيلتر دار صنعتي مي تواند شامل هر سه موردي باشد كه پيش تر توضيح داده شد. كاربرد ماسك فيلتردار صنعتي بيشتر محدود به مشاغل صنعتي و كارهاي صنعتي مي باشد و در مشاغل ديگر كاربرد خاصي ندارد. براي آشنايي با قيمت ماسك فيلتردار صنعتي راهنمايي هاي لازم را از مشاورين سايت ايمن ترافيك بخواهيد. سايت ايمن ترافيك مي تواند علاوه بر راهنمايي شما در خصوص قيمت ماسك فيلتردار صنعتي مورد نظرتان، شما را با انواع ماسك شيميايي نيز آشنا سازد تا بتوانيد بر حسب شغلتان بهترين نوع ماسك تنفسي را تهيه نماييد.

 

بهترين ماسك تنفسي براي شما

زماني كه قصد خريد ماسك تنفسي براي خود يا براي پرسنل فعال در كارگاه خود داريد، انتخاب بهترين ماسك تنفسي با توجه به نوع آلاينده و نوع ماده خطرناك اهميت ويژه‌اي دارد. در يك محيط كاري، ممكن است ذرات گرد و غبار يا گاز و بخار توليد شود. هر كدام از اين آلاينده‌ها ممكن است در جاي خود خطرناك باشند. انتخاب يك ماسك كاغذي در تمامي شرايط گزينه خوبي نيست و بايد مشخص شود كه اين مواد آلاينده تا چه اندازه خطرناك هستند. به طور كلي، شما به دنبال راهكاري هستيد كه خود يا پرسنل خود را در برابر ذرات خطرناك و يا در برابر گاز و بخار محافظت كنيد. اگر در محيطي كار مي‌كنيد كه هر دو نوع آلاينده وجود دارد، ماسك تنفسي فيلتردار تركيبي گزينه‌اي است كه مي‌تواند به شما كمك كند.

 

ماسك فيلتر دار شيميايي  

انواع ماسك هاي شيميايي كه امروزه تهيه مي شوند در كارهاي شيميايي مورد استفاده قرار مي گيرند و اين بدان معناست كه استفاده از انواع ماسك شيميايي باعث مي شود تا ورود مواد شيميايي به بدن و دستگاه تنفسي بدن آسيبي وارد نكند. انواع ماسك شيميايي معمولاً به صورت ماسك ‌هاي تمام صورت و داراي فيلترهاي پيشرفته طراحي مي ‌شوند كه از ورود هرگونه مواد شيميايي وآلاينده به بدن جلوگيري مي كند.  در حال حاضر انواع ماسك هاي شيميايي در بازار وجود دارد كه داراي فيلترهاي پيشرفته مي باشند و به همين جهت قيمت ماسك مخصوص مواد شيميايي نسبت به ساير ماسكها گران تر مي باشد. براي آگاهي از آخرين قيمت ماسك مخصوص مواد شيميايي و به جهت خريد ماسك شيميايي مي توانيد راهنمايي هاي لازم را از سايت ايمن ترافيك دريافت نمود.

 

استاندارد ماسك هاي تنفسي

استاندارد ماسك هاي تنفسي شامل موارد زير مي باشد:

  • ماسك ffp3
  • ماسك ffp2
  • ماسك n95
  • ماسك n99

ماسك هاي فيلتردار N95 , N99

پس از معرفي استاندارد ماسك هاي تنفسي در اين بخش مي خواهيم توضيحاتي را در مورد ماسك هاي فيلتردار n95 99 به شما ارائه دهيم. ماسك هاي فيلتردار N95  توانايي تصفيه و جداسازي ?? درصد از مواد آلاينده موجود در محيط را دارند و ماسك هاي فيلتردار N99  توانايي تصفيه ?? درصد از مواد آلاينده موجود در محيط را دارند و امكان حذف آن ها را فراهم مي كنند. آشنايي با ماسك هاي فيلتردار n95 99موجب مي شود تا در هنگام انتخاب ماسك هاي تنفسي بتوانيد ماسك مورد نياز خود را با دقت بيشتري تهيه نماييد. براي خريد ماسك هاي فيلتردار n95 99 مي توانيد راهنمايي هاي لازم را از سايت هاي معتبر دريافت نماييد.

 

آيا كاركنان شما به ماسك نياز دارند؟

مسئله ارزيابي نياز به ماسك تنفسي فيلتردار در محيط كاري بسيار حساس است و توسط افراد عادي يا كارفرما تعيين نمي‌شود. معمولاً از سيستم‌هاي آزمايشگاهي پيچيده‌اي در اين مورد به كار گرفته مي‌شود و نتايج آن به صورت قسمت در ميليون (ppm) يا ميلي گرم در هر مترمكعب (mg / m?) گزارش مي‌شود. براي تعيين اينكه آيا اقدامات صورت گرفته مطابق با قانون است يا خير، الزامات و دستورالعمل‌هايي توسط مقامات استاندارد محلي و همچنين اداره ايمني و بهداشت شغلي ارائه مي‌شود و در آن براي هر محيط استانداردهايي در نظر گرفته شده است. در هر صورت، بايد اطمينان حاصل كنيد كه ميزان غلظت آلايندگي موجود در محيط شما با توجه به استانداردهاي تعيين شده توسط اين سازمان‌ها سنجيده شود. اگر در بررسي‌هاي اوليه خود به اين نتيجه رسيديد كه ميزان آلاينده‌ها بالاست و براي كاركنان خطرناك است، لازم است كه براي خريد ماسك تنفسي اقدام كنيد.

اگر در بررسي‌هاي اوليه به اين نتيجه رسيديد كه ميزان مواد آلاينده نسبت به حالت استاندارد كمتر است، از نظر قانوني نيازي به تأمين اين تجهيزات ايمني در كارگاه خود نداريد، و تنها به صورت داوطلبانه مي‌توانيد اين ابزار را براي كاركنان خود تهيه كنيد. اگر در مناطقي هستيد كه دسترسي شما به تست‌هاي آزمايشگاهي محدوده است، پيشنهاد ما اين است كه حتماً از ماسك‌هاي استاندارد مطابق با منطقه خود استفاده كنيد تا از خطرات احتمالي جلوگيري كنيد.

سطح حفاظت مورد نياز را تعيين كنيد

استفاده از ماسك تنفسي فيلتردار يا ماسك‌هاي معمولي در محل كار توسط موسسه ملي ايمني شغلي و بهداشت تأييد مي‌شود و آنها مشخص مي‌كنند كه از چه فيلترهايي با چه استانداردهايي استفاده كنيد. قانون براي عامل‌هاي مختلفي تعريف شده است و در هر كدام از آنها مشخص شده كه از چه نوع فيلترهايي و به چه مدتي استفاده شود. اين استانداردها حياتي هستند و پيروي از آنها در بلندمدت براي پرسنل و كاركنان يك كارگاه مهم است.

اگرچه به عنوان يك كارفرما يا به عنوان يك شخص عادي، مشخص كردن چنين چيزهايي براي شما غير ممكن است، اما بايد با مراجعه به اداره بهداشت يا اداره كار، از وضعيت محل كار خود مطمئن شويد و در آن جا مشخص كنيد كه به چه سطحي از حفاظت تنفسي نياز داريد. اين مرحله اهميت بسياري دارد و تا حدود زيادي مشخص مي‌كند كه بايد از كدام يك از فيلترها و به چه صورتي استفاده كنيد. نوع فيلتر در مبارزه با مواد آلاينده اهميت ويژه‌اي دارد.

 

انتخاب فيلتر ماسك تنفسي

هنگامي كه در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه رسيديد كه در محيط كار شما چه مواد آلاينده‌اي و در چه غلظتي موجود است، اكنون مي‌توانيد به سراغ انتخاب و خريد انواع فيلتر تنفسي برويد و حتي برخي از گزينه‌هاي اوليه خود را حذف كنيد. در بين فيلترهاي تنفسي، انواع مختلفي موجود است كه برخي از آنها بسيار ساده و ابتدايي بوده و برخي از آنها به صورت پيشرفته با فيلترهاي مجهز هستند.

علاوه بر انتخاب تجهيزات مناسب براي مقابله با گرد و غبار و بخار محيطي، شما بايد سازگاري با ديگر تجهيزات ايمني لازم را در نظر بگيريد. احتمالاً در كارگاه خود از لوازم ديگري مانند عينك ايمني و كلاه ايمني نيز استفاده مي‌كنيد كه لازم است اين تجهيزات با استفاده همزمان از ماسك نيز مطابقت داشته باشند. يك ماسك نيم صورت اجازه مي‌دهد كه عينك ايمني قابل استفاده باشد و حتي امكان استفاده از كلاه ايمني نيز وجود داشته باشد. اين در حالي است كه يك ماسك تنفسي تمام صورت امكان استفاده از عينك يافت و كلاه را محدود مي‌كند و بهتر است اين تناسب و استفاده همزمان آن‌ها با يكديگر رعايت شود.

 

راندمان و بازدهي تصفيه فيلترها

يكي ديگر از معيارهايي كه در دسته بندي فيلترها به كار گرفته مي‌شود، دسته بندي آنها بر اساس راندمان است كه در بخشي از ماسك به اين اطلاعات اشاره مي‌شود.

  • فيلترهاي N95: اين فيلترها توانايي تصفيه و جداسازي ?? درصد از مواد آلاينده موجود در محيط را دارند؛
  • فيلترهاي N99: اين فيلترها تا ?? درصد از مواد آلاينده موجود در محيط را حذف مي‌كنند؛
  • فيلترهاي N100: اين گروه از فيلترها قابليت حذف ??.??? از مواد آلاينده را فراهم مي‌كنند.

 

 استفاده از سيستم كد گذاري رنگي

استاندارد توليد ماسك تنفسي بدين صورت است كه براي تجهيزات و كارتريج‌هاي مقابله با گاز و بخار، از كدگذاري‌هاي رنگي استفاده مي‌شود كه هر كدام از اين رنگ‌ها نشان دهنده يك ويژگي خاص در ماسك ايمني است:

  • برچسب سياه: اين برچسب‌ها نشان دهنده مقاومت ماسك فيلتردار در برابر بخارهاي ناشي از حلال‌ها و تركيبات ارگانيك است؛
  • برچسب سفيد: مقاومت در برابر گازهاي اسيدي مانند گاز كلر، سولفيد هيدروژن و دي اكسيد گوگرد با استفاده از اين برچسب‌ها قابل تشخيص است؛
  • برچسب زرد رنگ: استفاده از اين ماسك‌ها در هر دو مورد بخارهاي آلي و اسيدي تأييد شده است؛
  • برچسب سبز: استفاده از اين فيلترها براي محيط‌هاي داراي آمونياك يا متيل آمين مورد تأييد است.

شما مخاطبان عزيز در صورت قصد خريد و مشاهده تمامي مدل ماسك هاي تنفسي و تخصصي مي توانيد به سايت و فروشگاه اينترنتي ايمني ها به نشاني www.imeniha.com مراجعه نماييد. كارشناسان فروش و فني ما در كمترين زمان ممكن پاسخگوي خريداران عزيز خواهند بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد